Matchless G50

82-årige Sven Karlsson från Kilafors är den ende som har kört alla Valborundorna, och i år, 40-årsjubileumsrundan, sitter han på en 250 kubiks Triumph L 2/1 från 1935, och har startnummer 18.
Sven har under åren renoverat 14 gamla motorcyklar, och av dessa använt åtta olika när han kört Valborundorna. Förra året åkte han på en 500 kubiks Norton ES2 från 1928.
- Som bäst har jag varit både tvåa och trea i Valborundan men aldrig vunnit, fortsätter Sven.
 
-Jag har även åkt ”Skåne Runt” 27 gånger mellan åren 1986 och 2018, fortsätter Sven, och vann klassen en gång samt varit både tvåa och tre i klassen andra gånger.
 
-Längst bort på veteranmotorcykel var jag, när jag och Hasse Ädel från Valbo åkte ett rally i Norge. Vi startade utanför Oslo, åkte till Trondheim och tillbaka. Detta rally varade i fyra dagar och var 115 mil långt. Vi var 32 deltagare, varav 16 från Norge och 16 från andra länder (fem från Sverige).
 
Caj Abrahamsson

Torsdagen den 18 maj, alltså på Kristi himmelsfärdsdag, arrangerade MCHK Gävleborg för 40:e gången sitt veteranrally för motorcyklar ”Valborundan”. Detta arrangemang körs alltid på Kristi himmelfärdsdag, och var i år utsedd till Årsrallyt av MCHK Riks. Även detta Jubileumsår fick man dra snöret, då var man uppe på 171 deltagare, där dryga 20-talet satt där bak.
Årets bana gick från starten vid Gävle Motorstadion, Rörberg åt Sandvikenhållet via Forsbacka, Lövbacken och mot Högbo Bruk där den vände österut över Bäck, Lund och Åsbyggeby. Vidare in över Sätras statsdel i Gävle med hocky och fotbollstadion mm. Ut mot Östersjön och Engeltofta samt Bönan innan det blev mat vid Utvalnäs och Skärgårdskrogen. Mycket god mat tyckte i alla fall undertecknad, där de flesta satte sig vid de många utomhusboden i det mycket vackra vädret, och utsikten mot havet går inte av för hackor den heller. Men, men, hur skönt det än var i solen, måste vi vidare över Harkskär och Björke, därefter Åbyggeby fram till Hjälpmedelscentralen i Gävle där vi lämnade våra startkort med förhoppningsvis många rätt på. Nu var det bara att fortsätta följa pilningen tillbaka till Rörberg och den väntade fikan innan prisutdelningen.
 
Hur gick det då?  Jo Håkan Fogelin från Uppsala tog hem segern med sin Honda FTP 500 från 1982. Håkan var ensam om att få 20 poäng.
- Det här var tredje gången jag körde Valborundan, berättar han, jag åkt även 2019 och 2020.
Mats Larsson från Jättendal på en Ariel HS 500 från 1956 kom tvåa, även han var ensam att ha 19 poäng. Husqvarnaoraklet Christer Fagerberg från Gränna kom på tredje plats med sin Husqvarna 50SV från 1933. Fem förare hade lika många poäng, 18, så här blev det särskiljning. Utslagsfrågan bestod i att skriva längden på alla ekrarna tillsammans efter en bild på en gammal motorcykel vid en kontroll.
- Jag hade tur med ekerlängden, säger säger Christer och småmyser, jag tror att jag bara hade 30 mm fel.
Det var ingen vanlig Husqvarna, han körde Valborundan på, utan en riktig 500 kubiks Racermaskin.
- Jag har åkt Valborundan en gång tidigare fortsätter Christer, det var för 7 – 8 år sedan och då hade jag dottern bakpå, men nu är hon stor och jobbar på Nya Zeeland
 
Att ettan och trean var glada kan man förstå (tvåan Mats Larsson hade redan påbörjat sin resa mot hemmet vid prisutdelningen).  Men det var nog ingenting mot vad 11-årige Hampus Lindström från Gävle var, han vann nämligen Handelsbodens fina pris, 1 000 kronor att handla för. Hampus åkte bakpå med sin morbror Stefan Claesson från Gävle på hans Suzuki GS från 1979. Det var första gången de två åkte Valborundan.
Vad skall Hampus hitta på för pengarna?  Det blir svårt att veta, men att det blir något bra och fint, det är säkert.
Detta pris dras bland alla tävlande som är kvar vid prisutdelningen, och inte fått något annat pris.
 
Text och Foto Caj Abrahamsson

Tv. Segraren Håkan Fogelin, Uppsala och t.h. trean Christer Fagerberg, Gränna

Lyckligaste vinnaren, Hampus Lindström från Gävle som fick det fina extra priset från Handelsboden, när han åkte bakpå med morbror Stefan Claesson.